sâmbătă, 11 decembrie 2010

Cum să-mi fac un blog sau un site? Câteva idei de branding şi strategie

Acest articol prezintă câteva principii pe care ar trebui să le urmezi atunci când decizi să îţi faci un blog sau un site nou. Fiind un articol de blog, principiile sunt gândite să fie aplicate blogurilor, dar sunt la fel de valabile pentru orice site din Internet.
Nume/domeniu web. De cele mai multe ori este recomandat ca denumirea domeniului web să coincidă cu denumirea folosită în logo şi în alte materiale din blog: ultimul lucru pe care l-ai vrea ar fi să-ţi bagi vizitatorii în ceaţă cu privire la adresa blogului. Aşadar alegerea unui nume este de fapt alegerea unui domeniu web. Dar tocmai asta este cel mai dificil, pentru că cele mai populare denumiri sunt deja luate.

Folosirea unui domeniu potrivit este o etapă importantă în brandingul întregului site/blog. Rezervă-ţi câteva zile pentru a găsi un domeniu bun (nu vrei să-ţi pară rău mai târziu). Primul lucru, fă o listă de domenii care îţi plac şi sunt disponibile. Apoi începe să verifici cu cei din jur care dintre domeniile respective îndeplineşte cel mai bine următoarele criterii:
#1. este sugestiv,
#2. este uşor de reţinut,
#3. este uşor de pronunţat,
#4. este uşor de tastat.
În plus, mai ţine cont că denumirea blogului nu trebuie să semene prea mult cu un alt domeniu popular.
Prima întrebare care se impune: să conţină numele blogului cuvinte reale sau să fie o denumire inventată? În branding această problemă este controversată. Unii consideră că domenii ca Yahoo.ro sau Google.ro sunt slabe, iar cele gen masini.ro sau mail.com (care reprezintă cuvinte reale) ar fi de preferat. Alţii nu prea sunt de acord, inclusiv directorul Squidoo.com, un guru al marketingului. Cel mai mare avantaj al unui nume format din cuvinte reale este că e mai uşor de descoperit de către cineva care nu-ţi cunoaşte website-ul/blogul (într-o căutare Google de exemplu). Cu toate astea, un nume inventat creează o identitate de brand, iar un vizitator odată ajuns pe site va identifica conţinutul site-ului respectiv cu denumirea sa şi cu logoul. Oricum, căutarea pe Google se face prin cuvinte-cheie, aşa că nu contează atât mult dacă domeniul este un cuvânt real sau inventat. Citeşte mai multe despre brandingul domeniului în acest articol foarte bun publicat de Smashing Magazine.
Cu cratimă sau fără cratimă. Deşi Google şi alte motoare de căutare ne asigură că poziţia în care apare pagina în rezultatele căutării este aceeaşi indiferent dacă domeniul conţine sau nu cratimă, părerea mea este că domeniile fără cratimă sunt alegerea cea mai bună. Oamenii sunt tentaţi să tasteze Paginamea.ro în bara de adrese a browserului şi nu Pagina-mea.ro; versiunile cu cratimă sunt eficiente doar dacă oamenii ajung pe site-ul sau blogul tău accesând un link dintr-un alt site. În plus, motoarele de căutare vor afişa pentru căutarea “pagina-mea” atât rezultate pentru “pagina-mea” cât şi pentru “pagina mea” fără a da prioritate niciuneia dintre versiuni, în timp ce pentru căutarea “paginamea” prioritate vor avea rezultatele care conţin “paginamea” scris legat.
Mai mult, atunci când vestea despre un site se duce din gură în gură, e mult mai uşor să pronunţi un domeniu fără cratimă. De exemplu, pentru s-aunter, până zic “s cratimă mash punct ro” apuc să zic de două ori “smash punct ro”.
Logo. Recomand cu tărie să foloseşti un logo pentru site-ul sau blogul tău. Vizitatorul va identifica foarte uşor pagina şi adresa URL cu acel logo, aşa că folosirea unui logo bun numai îţi va spori clientela. Un logo nu trebuie să fie prea complicat. Ar fi bine să foloseşti doar o scriere stilizată a denumirii blogului. Este bine ca logoul să coincidă cu domeniul folosit pentru că aşa vizitatorii vor reţine mai uşor adresa şi ai mare nevoie ca utilizatorii să se mai şi întoarcă pe blog. Ăsta e şi motivul pentru care eu mi-am schimbat logoul iniţial pentru vechiul domeniu (1teed.blogspot.com) din “wanted!” într-o scriere stilizată a “1teed!”—ca logoul să se potrivească cu numele domeniului. Mai mult, am adăugat cuvântul “wanted” scris cu caractere mult mai mici şi cu un gri sub logo pentru clarificarea pronunţiei. Iată mai jos fazele construcţiei logoului:

Logoul, dacă este simplist şi inovator (evită să copiezi un logo din altă parte sau să introduci imagini complicate sau poze în el), va fi cea mai bună metodă de publicitate a blogului şi a adresei URL. De ce tot zic să nu te complici? După părerea mea, cel mai bun logo la moment este logoul Nike (îl poţi recunoaşte şi pe hainele purtate de către o persoană într-un film). Este simplu şi unic. Asta încearcă şi tu să faci: ceva simplu şi unic. Câteva sfaturi utile şi câteva lucruri pe care trebuie să le eviţi găseşti pe blogul The Logo Factory.
Găzduire. Găzduirea are şi ea rolul ei. Există o mulţime de oferte de găzduire atât cu bani cât şi gratis. Eu mă voi referi la cele gratis. Blogul trebui găzduit pe un site cunoscut sau care face parte dintr-un brand cunoscut. Recomand pentru asta Blogger.com sau Wordpress.com dar şi site-uri mai mici ca orangeblog.md, dar care au un brand foarte cunoscut (cum e orange în cazul ăsta). Între Blogger şi Wordpress eu am ales Blogger pentru că face parte din grupul Google şi are mult mai multe funcţionalităţi pentru asta (inclusiv interconectare cu toate serviciile Google), dar şi un spaţiu de stocare nelimitat.
Strategie de dezvoltare. În funcţie de necesităţi, ar fi bine să ai şi o strategie de dezvoltare. Nu e nevoie să te complici prea mult, dar nu ar fi rău să ai în cap câteva idei despre ce vei face în continuare. Ţine cont de această strategie la alegerea domeniului şi a găzduirii, deoarece, cu cât mai complexă va fi această strategie, cu atât mai mult va trebui să investeşti în branding şi găzduire.
Grafică. Alege un şablon (template) simplu cu o paletă simplă de culori (nuanţe ale aceleaşi culori). Un exemplu de şablon simplu e cel din imaginea alăturată: se numeşte Typoork şi îl poţi descărca de aici (nu e un şablon pentru începători, dar dacă ai careva cunoştinţe de html/css e foarte bun). Evită decorarea excesivă a blogului cu tot felul de culori care mai de care mai ţipătoare şi mai atractive: vei obţine efectul invers şi vei obosi sau speria vizitatorii. După ce ai ales 2 culori principale mergi pe mâna lor.
De grafică ţine şi modul în care scrii. Alege de la început câteva direcţii şi ţine-te de ele. Foloseşte sau nu diacritice după preferinţă (recomand diacriticele pentru că sporesc respectul site-ului), dar nu scrie niciodată cu “sh”, “tz” sau altele aşa. Limitează-te la o singură limbă în postări. Dacă alegi româna, evită cuvinte englezeşti în afara celor încetăţenite. Tot la început ar trebui aleasă şi formula de adresare, “TU” vs. “DVS”. Eu am ales forma neformală pentru că ăsta e un blog pe care vizitatorii vreau să-l vadă aproape de ei.
Tot la vizual intră şi pozele şi filmuleţele din postări. Pune cu încredere poze şi filmuleţe de pe Youtube pentru că asta atrage vizitatorii, dar numai unde e necesar; nu complica pagina pentru că la fel ca decorările excesive sperie utilizatorii şi prelungesc durata de încărcare a paginii.
Postări. Despre postări nu e mult de zis. Fă-ţi un stil propriu în a scrie (aşa-numitul copyright) şi scrie cât mai aerisit. Postările nu trebuie să arate ca nişte cârnaţi. Lumea, va citi mai degrabă un text împărţit în mai multe paragrafe scurte decât un paragraf foarte lung.
Rubrici. Ăsta e un subiect foarte flexibil. Rubricile trebuie să se potrivească cu conţinutul blogului tău, dar există câteva care nu pot lipsi din niciun blog. Scrie ceva despre tine într-un colţ pe bara laterală pentru ca lumea să ştie cine este autorul postărilor. În plus, recomand o rubrică la vedere care să conţină etichete (taguri) sau/şi categorii pentru o navigare mai uşoară. Eu am adăugat o rubrică cu cele mai recente postări (foarte utilă când postările sunt mai lungi) şi una de ajutor care conţine o serie a celor mai frecvente întrebări (FAQs) pe care le-ar putea avea vizitatorii blogului. Nu uita să faci vizibile şi legăturile spre fluxurile RSS ca vizitatorii să se poată abona cu uşurinţă.
Butoane uzuale. Butoanele uzuale trebuie să fie cât mai simpliste şi mai intuitive pentru vizitator. Este important ca ele să fie asemănătoare cu cele de pe alte site-uri pentru ca utilizatorul să le recunoască şi să ştie la ce să le folosească.
Un buton util este butonul “retweet”, dar nu aşa de cunoscut la noi. Pentru ca să-l fac pe vizitator să înţeleagă despre ce e vorba am creat o pagină de ajutor special pentru asta (Ce este Twitter şi ce face butonul “retweet” pe blog?), care poate fi accessată din coloana din dreapta a blogului.
Reclame. Înţeleg că mulţi îşi fac blog tocmai ca să facă nişte bani. Nu trebuie făcut un secret din asta. Totuşi, alege cu atenţie serviciul de publicitate pe care vrei să-l foloseşti şi nu te arunca după fiecare bănuţ. Evită să foloseşti excesiv publicitatea. Un banner orziontal sau vertical ar trebui să fie de ajuns pentru a nu complica blogul şi mai mult. În plus e recomandat ca publicitatea să se facă prin bannere imagini şi nu linkuri (cum de cele mai multe ori se întâmplă din păcate în Google Ads) pentru că acelea sunt mai atractive pentru vizitator, care va face mai degrabă clic pe o imagine decât un text.
Promovare. Următorul pas este promovarea blogului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu